Årsstämma Bostadsrättsföreningen Solvändan 15 maj

Härmed kallas samtliga lägenhetsinnehavare i Bostadsrättsföreningen Solvändan till årsstämma. Årsstämman äger rum den 15 maj klockan 18.00. Vi återkommer med exakt plats och ytterligare information och dokumentation när dagen närmar sig

Motioner till stämman ska ha inkommit senast den 20 mars, åtta veckor innan stämman. De går bra att lämna i styrelsens brevlåda eller skicka via e-post till info@solvandanvasby.se.

Mvh

Styrelsen Brf Solvändan

 


 

Höjning av eltaxa

Sedan 2016 har vårt avtalspris på el fördubblats. Hittills har föreningen tagit extrakostnaden men eftersom vi har individuell mätning på alla lägenheter, beslutar styrelsen att varje lägenhetsinnehavare ska betala för den ström de förbrukar. Höjningen kommer att ske från 1:a april.

Information om besiktning av lägenheter med anmälda fel

Styrelsen har haft möte med vår entreprenör Byggpartner. Detta med anledning av de anmälda brister som rapporterades in inför den uppskjutna garantibesiktningen. Det beslutades då att representanter från Byggpartner kommer att besöka de berörda lägenheterna, port för port, med start på Väsbyvägen 26B.

Syftet är att avgöra vilka brister som faller under garanti och vilka som istället berör på slitage eller andra skador. Genom inspektionen kan man också bilda sig en uppfattning om åtgärdsbehov och metod för återställning.

Vi ber er att markera bristerna i lägenheter med t ex Post It-lappar för att underlätta för besiktningsmännen och få rätt och samtliga rapporterade brister kontrollerade. Kom också ihåg att använda låsets serviceläge om ni inte är hemma! Serviceläge innebär att man istället för att dra nyckeln “rakt ut” vrider den lite till vänster (till “klockan tio”) och drar ut nyckeln i den vinkeln. (Se YouTube-video.)

Tidsschemat för besök i respektive port är som följer:

  • Väsbyvägen 26B – torsdagen den 17/1
  • Väsbyvägen 26E – fredagen den 18/1
  • Väsbyvägen 26H – måndagen den 21/1
  • Väsbyvägen 26K – tisdagen den 22/1
  • Holmvägen 22C – onsdagen den 23/1
  • Holmvägen 22D – torsdagen den 24/1
  • Holmvägen 22E – fredagen den 25/1

Mvh

Styrelsen

Skärpning i soprummen!

Flera av våra soprum har stora problem med boende som inte sköter sig. Detta är helt oacceptabelt.

I soprummen slänger vi dels vanligt hushållsavfall (i de gröna kärlen) och dels matavfall (i de små bruna papperspåsarna som sedan läggs i de bruna kärlen).

Inga andra typer av avfall får slängas i soprummen! Nedan ser ni bilder på hur illa det ser och har sett ut i vissa av våra soprum. Att forsla bort sådana här sopor är något som föreningen får betala för vilket drabbar oss alla.

På bilderna nedan ser ni listan över saker som inte får slängas i våra soprum och en karta över kommunens återvinningsstationer där dessa saker ska kastas istället.

Den närmaste återvinningsstationen är den som ligger vid vändplanen där Holmvägen och Smedsgärdstomten möts. Grovsopor, elektronik med mera tas till SÖRAB:s återvinningscentral i Smedby (den blå symbolen på kartan).

Högerklicka på bilden nedan och välj “öppna i ny flik” för att se kartan i större format.

Information om dagens besiktningsrunda

Många har hört av sig och undrar vad som hände med den uteblivna besiktningen av lägenheterna. På plats i fastigheten kom samtliga parter överens om att ställa in besiktningen av fastigheten. Anledningen till detta är att besiktningsmannen förklarade för samtliga närvarande (representanter för Väsbyhem, Byggpartner och Brf. Solvändan) att det endast kommer att genomföras en enda garantibesiktning, enligt avtal.

Alternativet vi då hade att ta ställning till var en garantibesiktning idag, efter 2 år, eller slutbesiktning efter 5år. Om vi hade valt att genomföra besiktningen idag som planerat hade inte de avvikelser som eventuellt tillkommer under resterande tre år av vår garantitid kunnat åtgärdas inom ramen för garantin. Bostadsrättsföreningen Solvändan skulle i så fall få bekosta dessa med egna medel.

Mötet beslutade därför att ställa in dagens garantibesiktning. Vi beklagar att detta skett med så kort varsel men det beslut som fattades på plats är i föreningens intresse.

Samtliga avvikelser som är inskickade och inlämnade i de två brevlådorna (garageinfarten samt porten till Väsbyvägen 26h) har samlats in och kommer att lämnas över till vår tekniska förvaltare HSB. HSB i sin tur kommer att hantera dessa med Byggpartner.

Viktigt att alla fel som fortsättningsvis dyker upp rapporteras löpande till HSB:s felanmälan (se ovan).

Tre ärenden hanterades dock idag när alla parter var närvarande.

  1. Läckage i garaget från avrinningen ner mot dammen. (Ansvar: Byggpartner)
  2. Läckage i garaget under terass/husfasad. (Ansvar: Byggpartner)
  3. Räcken på balkongerna. (Stort antal rapporterade avvikelser)

Om dessa beslutades att:

Punkt 1 och 2 kommer att hanteras direkt under hösten av Byggpartner.
Punkt 3 hanteras ej som garantiärende med hänvisning till de skötselinstruktioner som getts vid inflyttning.