Viktig information om ventilationsarbeten i lägenheterna

Under hösten 2020 genomfördes komplettering av ljuddämpare, och en OVK (obligatorisk ventilationskontroll) påbörjades men avbröts p.g.a. att fastighetens ventilationskanaler var för smutsiga och fulla av byggdamm för att göra korrekta flödesmätningar. Då det var kort tid fram till julhelgerna sköt styrelsen på det fortsatta arbetet till våren 2021.

Brf. Solvändan har nu beställt rengöring av ventilationssystemet och en ny OVK besiktning i er fastighet/lägenhet. Entreprenörerna kommer att börja med rengöringen måndagen den 11:e januari. Beräknad arbetstid är ca. 2 dagar per trapphus.

Arbetet kommer pågå under dagtid kl. 08.00 – 18.00. Under detta arbete kommer vi behöva ha tillträde till er lägenhet.

Arbetsordning och planering från företaget Ventilationsprojekt

26B: Start må 11:e jan, dörr i serviceläge kl. 08.00 – 18.00 (serviceläge t.o.m. ti 12:e jan)

26E: Start ti 12:e jan, dörr i serviceläge kl. 08.00 – 18.00 (serviceläge t.o.m. on 13:e jan)

26H: Start on 13:e jan, dörr i serviceläge kl. 08.00 – 18.00 (serviceläge t.o.m. to 14:e jan)

26K: Start må 25:e jan, dörr i serviceläge kl. 08.00 – 18.00 (serviceläge t.o.m. ti 26:e jan)

22C: Start må 8:e feb, dörr i serviceläge kl. 08.00 – 18.00 (serviceläge t.o.m. ti 9:e feb)

22D: Start ti 9:e feb, dörr i serviceläge kl. 08.00 – 18.00 (serviceläge t.o.m. on 10:e feb)

22E: Start on 10:e feb, dörr i serviceläge kl. 08.00 – 18.00 (serviceläge t.o.m. to 11:e feb)

Vind och källare på Väsbyvägen 26B – 26K: Utförs ti 26:e jan t.o.m. on 28:e jan

Vind och källare på Holmvägen 22C – 22E: Utförs må 22:e feb t.o.m. ti 23:e feb

Dörrlåset i Serviceläge

Ventilationsföretaget kommer att förses med en service-nyckel vilket gör det möjligt för dem att komma in i lägenheterna med låset korrekt förberett för att utföra städningen.

Varje lägenhet måste åtgärdas för att fastighetens försäkringar skall gälla, därför är det av stor betydelse att ni ställer lås i serviceläge under angiven period.

Förberedelser

Var vänliga och se till att alla frånluftdon och spisfläktar/spiskåpor hålls lättillgängliga, eventuella kryddhyllor ovan spisar skall vara urplockade och demonterbara under denna period. Det finns inget krav på att ni behöver befinna er hemma, eller vänta för att släppa in ventilationsarbetarna. Om ni inte skulle vara hemma när de utför arbetet så kommer de att lägga ett meddelande i lägenheten när de är färdiga.

Det är mycket viktigt att vi har tillträde till samtliga lägenheter under denna period. Om ni har för avsikt att vara hemma på grund av sjukdom eller annan anledning under den period som arbete pågår i er lägenhet så är det mycket viktigt att ni meddelar detta på följande e-postadress, info.nykoping@ventilationsprojekt.se. Meddela även då om ni är hemma på grund av sjukdom. Detta för er och våra anställdas bästa.

Var vänlig uppge namn, telefonnummer och adress så återkommer vi med bekräftelse.

Vi hoppas arbetet skall medföra så lite besvär som möjligt för er.

I rådande Corona tider kommer vi att använda oss utav mask samt handskar under arbetet i er lägenhet detta för att minimera risk för smittspridning.

Arbetet med solceller startar på onsdag

På onsdag den 9:e december kl 8.00 kommer solcellsinstallationerna på taken att påbörjas. Arbetet beräknas hålla på vardagar kl 8-17 fram till den 23:e december.

Detta kommer innebära en del störningar i form av buller och spring i trapphusen under framförallt torsdagen den 10:e december. Arbetet utförs av HPSolartech, mer info hittar ni här: Vi hjälper dig med solpaneler och solceller till ditt hustak – HPSolartech.

Kontakta styrelsen vid eventuella frågor!

God Jul!

Styrelsen vill härmed önska alla boende en God Jul!

Felaktiga fakturor för garageplats och el

Som flera av er redan uppmärksammat har det blivit ett felaktigt belopp på fakturorna för garageplatserna och på hyresfakturorna saknas elavgiften. Renew jobbar på en lösning och vi återkommer med mer information inom kort. De hyresfakturor som har skickats ut ska fortfarande betalas utifrån de uppgifter som framgår däri men avvakta med betalningen av fakturorna för garageplatserna.

Vi beklagar det inträffade!

//Styrelsen

OBS! Strömavbrott på tisdag 15:e dec kl 9-11

Det pågående arbetet med solcellerna på taken kommer kräva ett kort strömavbrott i våra trappuppgångar och i garaget. Vi uppmanar alla boende att inte använda hissarna strax innan kl 9 då strömmen bryts.

Porttelefonerna kan också sluta fungera så man får använda nyckeln till portarna istället. Garageporten kommer vara uppställd under denna tid då även denna berörs av strömavbrottet.

Strömmen i alla lägenheter ska fungera precis som vanligt.

Vi ber så mycket om ursäkt för den extremt korta framförhållningen!

Med vänliga hälsningar

Styrelsen

Renew Service blir ny ekonomisk förvaltare

Styrelsen har tecknat ett nytt avtal för den ekonomiska förvaltningen som kommer att träda i kraft från och med den 1:e januari 2021.
Vår nya förvaltare är Renew Service som ni kommer kunna kontakta vid frågor. Ni kommer få ytterligare information i samband med era avier.